Brisk RS 01 WRC: pětisetkoňová Fabia
Není zrovna obvyklé, aby výrobce komponentů pro automobily postavil
svůj vlastní závodní speciál. Český výrobce svíček Brisk se ale právě
touto cestou vydal a vytvořil něco zcela mimořádného. Vezměme to ale
pěkně po pořádku.
Brisk Tábor a.s. je stále ryze česká firma,
která patří ve svém oboru k opravdovým velikánům. Své výrobky dodává
nejen do masových vozů, ale také do opravdových lahůdek jako je
Lamborghini nebo Aston Martin. Dokonce svíčky s českým „knotem”
naleznete i v řadě závodních speciálů, mezi které patří i vozy Subaru
připravované firmou Prodrive pro světový šampionát v rallye. A právě ve
spolupráci s touto firmou vznikl v roce 2005 projekt, na jehož konci
stojí vůz Brisk RS 01
WRC.
Brisk nebo Škoda?
Asi obojí.
Brisk využil minulou generaci Fabie k tomu, aby si postavil vlastní
speciál. Ačkoli se zdá, že ze škodovky mnoho nezbylo, není to tak
docela pravda. Z Fabie sice pochází jen základní platforma ale veškerá
technika stojí na dílech Škody nebo koncernu Volkswagen. Pouze
karosérie z kevlaru, karbonu a laminátu je vlastní výroby. Ovšem jak to
u speciálů bývá, je spíše na ozdobu. Vůz totiž drží pohromadě rám z
vysokopevnostních ocelových trubek.
Vzhled ovšem není tím, co by činilo tento vůz výjimečným. Tuto roli sehrává jeho technika.
Rovných 500 koní
Nejoslivněji
působí motor. Pod kapotou se nachází známý dvoulitrový agregát 2,0
TFSI, který ovšem doznal řádných změn. Blok motoru je tuctovou
záležitostí, ovšem hlava je z Audi S3, klika z naftové Octavie a turbo
vyrobené na zakázku s plnícím tlakem až 2,5 MPa. Výsledkem je pak výkon
368 kW (500 k) při 7800 ot./min a točivý moment 600 Nm při 3 700 ot.
Jelikož
se jedná o vůz, který se odkazuje na rallye závody, distribuuje Brisk
výkon na všechna čtyři kola. Ta jsou nezávislé zavěšená a za sebou
skrývají brzdy s čtyřpístkovými třmeny. Ty se zakusují do kotoučů o
průměru 330 mm vpředu, resp. 320 mm vzadu. Brzdy pochází od Porsche a
lze je tak s trochou nadsázky také označit za koncernovou techniku.
Přenos
výkonu se pak odehrává prostřednictvím sekvenční šestistupňové
převodovky s dvoukotoučovou keramickou spojkou. Velmi krátké převody se
pak postarají o velmi solidní dynamiku. Stovka za 2,7 s a maximálka 200
km/h, která pochopitelně může být modifikována délkou vyšších
převodových stupňů. Výkonnostně a dynamicky se
tedy Brisk může měřit s
vozy, které jezdí závody rallycrossu. 500 koní a stovka pod tři je dnes
standardem v podstatě pouze tam.
Výsledkem je jakýsi mix tuningu
a vlastního vývoje. Vůz je to ovšem nesporně zajímavý a můžeme být
rádi, že česká firma dokáže postavit vlastní závodní speciál. Ten, i
když je určen hlavně pro testování vlastních svíček a nejrůznější promo
akce, by se měl účastnit minimálně závodů do vrchu, kde to ovšem bude
mít složité. Podobných monster tam totiž startuje poměrně dost...
Přehled technických parametrů
Sportovní závodní automobil určený pro automobilové soutěže s konstrukcí podle řádu FIA, přílohy J, bez homologace.
Karoserie
Typ karoserie - samonosná, ocelová, tvořená příhradlovou konstrukcí
z vysokopevnostních ocelových trubek,
doplněná o panely z kevlaru, karbonu a skelného laminátu.
Motor
Typ - zážehový, přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem,
se samostatným obtokovým ventilem, sekvenční dvojité
vstřikování paliva, bezdotykové zapalování
Zdvihový objem motoru ( cm3 ) - 1998
Počet válců - 4
Max. výkon ( kW/k/ot/min ) - 368 / 500 / 7800
Max. točivý moment ( Nm/ot/min ) - 600 / 3700
Příprava směsi - sekvenční dvojité vstřikování
Přeplňovací tlak ( MPa ) - 2,5
Převodovka
Typ převodovky - sekvenční, přímo řazená, s posilovacími magnety
Počet převodových stupňů - 6
Spojka - suchá, dvoukotoučová, keramická
Dynamické parametry
Max. rychlost ( km/hod ) - 200
Zrychlení z 0 na 100 km/h ( sec.) - 2,7
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost ( kg ) - 1000
Rozměry
Celková délka ( mm ) - 4 002
Celková šířka ( mm ) - 1 890
Celková výška ( mm ) - 1 270
Rozvor ( mm ) - 2 500
Rozchod vpředu ( mm) - 1 670
Rozchod vzadu ( mm) - 1 620
Podvozek
Přední / zadní náprava - nezávislé zavěšení kol, trojúhelníková ramena,
pérování tlumiči Proflex
Přední / zadní brzdy - čtyřpístkové o průměru 330 mm /
čtyřpístkové o průměru 320 mm
všechny brzdy kotoučové, značky Porsche
Diferenciály - mezinápravový i pasivní nápravové s omezenou svorností